måndag 16 september 2013

Det där konstiga språket som heter typ apelsin

Funderar du på att läsa mandarin i Kina? Om du har möjlighet, och känner att du kommer ha nytta av språket, gör det!

Kort info till er som är nyfikna:
Programmet jag läser kallas "Long-Term Chinese Refresher Course" på Jiao Tong University. Det är ett program utan examen, jag får istället ett certifikat som intygar att jag studerat mandarin. Jag kan vid två tillfällen på höstterminen skriva HSK-provet för ett intyg på min språkliga nivå, om jag känner att det är nödvändigt. Jag ansökte på internet, det var inga problem vad jag minns. Kraven för att få söka till programmet är att ha gått ut gymnasiet/likvärdigt och vara 18 år. Jag läste mandarin i två år på gymnasiet innan jag kom hit, och då blev jag placerad i steg 3. Alla gör placeringsprov på registreringsdagen, i tal- och läsfärdighet och hörförståelse.

Jag går halvdagar, antingen förmiddag eller eftermiddag för mig, två 1,5h-lektioner om dagen. Jag läser tre ämnen: Grundläggande intensiv läsning steg 3, grundläggande hörförståelse och grundläggande tal steg 3. Man kan välja till två valbara kurser (ex. kinesiskt måleri, business chinese, kultur osv). Jag skulle velat läsa kalligrafi men det krockar med en lektion. Efter jul!

Läxor? Ja. Jag lägger nog ca 1-2 timmar om dagen på läxor eftersom jag ligger efter i kursen.

Lov? Ja. Dock tar man igen helgdagar i veckorna med att jobba/gå i skolan följande söndagar tills man tagit igen det man missat. Konstigt system! 1-7/10 är det också lov, + 9 dagar kring jul (jag har slutprov på trettondag jul, vilket är en röd dag i Sverige), 5 veckor kring kinesiska nyåret och 7 veckor på sommaren.

Studentliv? Lita på det! De personer jag träffat här är från Sverige, Norge, Tyskland, USA, UK, Thailand, Korea, Japan och Frankrike.

Resor? Ja. Två korta på hösten (1-2 dagar) och längre på våren (typ en vecka i Peking).

Mitt universitets hemsida: http://en.sjtu.edu.cn/







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar