måndag 5 augusti 2013

Dag -1

När vi kom till Shanghai fick jag en chock - det var SÅ varmt! Jag har aldrig varit med om sån här värme förut (det var 37 grader). Jag svettades på BENEN! När vi kom fram (12 Shanghaitid) åkte vi till huset efter att ha hämtat våra 11 (!!!) incheckade väskor. Lunch på klubbhuset och sedan direkt till IKEA! Lakan, kuddar, täcken, handdukar, bäddmadrasser (kinesiska sängar är STENHÅRDA), köksgrejer osv skulle inhandlas. Var man än tittade på det fullsmockade varuhuset såg man kineser som sov i sängarna, kineser som surfade i sofforna, hela kinesfamiljer som tittade på TV i "vardagsrummen", hela familjer med mormor och småbebisar inkluderat låg och korvade omkring i de så omsorgsfullt bäddade sängarna… Folk överallt! Alla saker hade sina svenska namn, det var skönt/knäppt-roligt med lite välbekanta ÅÄÖ bland alla pinnar och streck. På IKEA-restaurangen fanns det swedish meatballs och torkade kanelbullar, mmm, vet de inte att de ska förvaras lufttätt? Det fanns en Swedish food market också med köttbullar, lingonsylt, lösgodis för 15kr/hg, pepparkakor, frysta pannkakor, brunsås på påse, daimtårta osv osv. Livlinan i tunga stunder! 

Vi åkte dit i taxi, 4 bak och 1 fram i en liten bil. När vi åkte hem var det som en komedi med efterblivna utlänningar… Det blev 5 ikeakassar, vilket INTE får plats i de kinesiska taxibilarna. Vad gör vi? Svarttaxi anlitad av IKEA-personalen. Inte så illa? Ni skulle sett det, den enda stolen som fanns i den stora bilen (större än vår gamla blåa ford) var FÖRARSTOLEN. HAHA. Vi satt på bilgolvet/pallar/bäddmadrasser alla 5. Helt normalt i Kina, sa dom. Parkeringsvaktens ansiktsuttryck sa mig något HELT annat!! När han kommit över värsta chocken och stängt munnen så höll han på att skratta på sig. Eller så kanske han skrattade åt våra ansiktsuttryck (vi såg nog livrädda ut). 

Sedan var det dags för mathandling. Mamma kom hem med en "jordgubbsyoghurt" som visade sig vara en röda dadlar-yoghurt. Äckligt!! Min kära naturella, lite sura yoghurt/fil som jag äter MINST 2 gånger om dagen finns inte i detta land. "Naturell yoghurt" betyder supersöt yoghurt utan smaksättning här… Jag hittar nog nya favoriter. 

Idag, dag -1 innan avresan (därav rubriken), har jag packat upp och hittat en duglig VPN-tunnel med en IP-adress väster om Hudiksvall. Genom den kan jag gå in på facebook, youtube, googla,  blogga och andra sidor som också är censurerade. Matilda vs Kinesiska regeringen 1-0. Nu väntar vi på några kineser som ska komma med mer dricksvatten. Vi har en automat med en vattendunk på 20l och den behöver fyllas på ofta i värmen. En smart grej: Man kan trycka på en knapp bredvid kallvattenknappen, så får man tevatten! Jag kommer dricka te jämt. Utanför sitter gräshoppor och knarrar, men inte "på landet i sverige"-gräshoppor/syrsor. Nej, de här sitter i träden och låter exakt som 100 kedjesågar som sågar trä. Jättehögt och knäppt ljud alltså! Jag trodde att det var grannen som höll på att renovera först.


Dagens saknarlista: Saga, kalla vindar, naturell Arla-yoghurt, A-fil, en spis som funkar.






1 kommentar:

  1. Vad bra du skriver o vad kul att läsa vad ni upplever! Massa kramar emma

    SvaraRadera