tisdag 6 augusti 2013

Bakgrundshistorien

Wow, jag trodde inte att det skulle vara så många som var intresserade av den här bloggen. Jag inser att jag bör fylla i några luckor:

Hur kommer det sig att du har flyttat till Kina?
Min pappa fick ett jobberbjudande i Kina. Familjen beslöt tillsammans att pappa skulle tacka ja. Jag hade egentligen tänkt plugga vidare direkt på Uppsala eller KTH (antagligen teknisk fysik för de som undrar), men så klart kunde jag inte låta chansen att bo utomlands utan att flytta hemifrån gå till spillo!

Varför just Kina?
Lång historia kort: Slumpen. Det är otroligt lyckosamt eftersom mina systrar (10 och 14 år) är adopterade från Kina och jag har redan läst mandarin två år. Jag det på gymnasiet innan jag visste att pappa skulle få ett jobb där!

Var bor ni?
I ett hus ca 2 mil från Nanjing Road och The Bund, som är själva kärnan av Shanghai. Jag kommer ta taxi/buss+tunnelbana till Universitetet, vilket kommer ta mig ca 1 h enkel resa.

Vad ska du göra efter att du pluggat mandarin?
Vem vet? Inte jag! Jag är otroligt glad att jag har fått chansen att tänka ett par år till. Det där med att begränsa mig har jag väldigt svårt för, jag vill göra så otroligt många saker! Jag vet i alla fall att jag vill volontärarbeta här i Kina för att etablera mandarinen och tvinga mig själv att prata samtidigt som jag hjälper till! Med vad? Jag vet inte, jag vill se vilka möjligheter som kommer upp. Sedan bär det av till Sverige igen och härliga år med mattefysikmattefysikmattefysikmatte, på KTH gissar jag. Vilket program? Jag vet inte! Jag vill i alla fall ha fokus på miljöfrågor, något som jag VET att jag vill jobba med, på ett eller annat sätt. Vem vet, jag kanske hamnar på Handels, skriver böcker, blir ekolog (är väldigt inne på ekoturism), forskare/utvecklare inom materialdesign eller miljöhus eller... Haha, ni fattar grejen.

Vad mer undrar ni över?




1 kommentar:

  1. Teknisk fysik i linköping kan jag för övrigt varmt rekommendera! Finns många fördelar som jag gärna berättar mer om nån gång om du vill veta i framtiden :) Kul läsning, ha det så bra där borta :p

    / Tobias Norlund

    SvaraRadera