söndag 20 oktober 2013

Tillbaka!

Long time no see! Mitt google-konto blev spärrat pga "misstänkt aktivitet" (IP-adresser över hela världen), det var därför bloggen var nere ett tag. 

Så, vad har ni missat? Var ska jag börja...

Börjar äntligen känna mig lite hemma här. Rutinerna är på plats, tunnelbanan är vardag och jag har fått vänner från hela världen. Jag blir så klart utstirrad vart jag än går, folk frågar om jag vill vara med på bild eller smygfotar bara rakt i mitt ansikte, rör mitt hår och skriker på "chinglish" (chinese english, vi kan ta det i ett annat inlägg) eller pratar om mig på kinesiska som om jag inte förstår vad de säger men jag har lärt mig att skratta åt det istället för att tänka whatthefuck...

I fredags var jag ute med mina kompisar från Leeds Uni i England, good times. Är inte så rutinerad än på hela bargrejen, det var första gången jag var ute, men jag fick definitivt mersmak. Shanghai ska vara ett av världens bästa ställen att gå ut och festa på, lovar att skriva mer om utelivet när jag har varit ute lite mer och har något att jämföra med. 

En sjuk grej hände i fredags kväll/natt: Jag tänkte på engelska. Inte något uttryck här och där utan jag kunde bokstavligt talat inte tänka på svenska. Applåder till mina engelsklärare i Sverige! Trodde knappt att det kunde hända. Jag har faktiskt problem att skriva på svenska just nu, det är lite kaos i hjärnkontoret med alla språk på en gång. Tur att jag tog med mig min finaste litteratursamling (Harry Potter-böckerna) på gammal hederlig svenska. 



Bilder från månaden som gått:

The Bund







 Botanisk trädgård i Pudong


 Mina vänners bästa sushiställe. Kunder lämnar postit-lappar med hälsningar, kul idé!

 På en blommarknad, här har vi bestarna som för sånt oväsen!

Spökstad. Folk bor fortfarande i ruinerna.

再见!(=vi ses!)




1 kommentar:

  1. Kul att den är igång igen! Skriv mer! Är jättekul att få en inblick i hur du har det! O starta gärna igång familjebloggen så man får veta lite om resten av familjen:-) många kramar o hälsa hem:-)

    SvaraRadera