torsdag 24 oktober 2013

Kika in i hjärnan del II


 I helgen ska vi till Peking (2h flygresa) och träffa några från Sverige, och det fick mig att fundera: Vad är det egentligen som är sevärt här? Vad vill man se som turist och, mest intressant, vad är det egentligen jag gillar så mycket att jag känner att jag just i detta nu hellre vill bo här än i Sverige? 

Det roligaste är folket. Kulturkrockarna. På riktigt! Jag får nya perspektiv på livet varje dag här. Idag såg jag två män som skulle frakta plast (till återvinning tror jag, de får pengar för det) på en cykel med flak... Ahhh klassiker. Den ena mannen cyklade och den andra mannen satt på berget av mjukplast (jag lovar att det mätt från flaket var två meter högt). Kul syn. Som sagt - det roligaste är att  kolla på kineserna på gatan. Sådant som får mig att tänka "vad sjutton...!?!?" men som ingen kines höjer ögonbrynen åt. Om jag är långt från city, t.ex. där jag bor, så kan också vara så att de är för upptagna med att kolla på mitt hår, mina ögon, min näsa, min hudfärg och mina kläder osv. Det är inte lika internationell atmosfär här, vilket kan vara en bra sak också. Vi utlänningar får en chans att kika in i "vanliga" Kina och inte bara de påkostade fasaderna.

Ja, förutom de mäktiga klassikerna som Kinesiska muren och Förbjudna staden skulle jag tipsa om att gå till en allmän plats, slå dig ner, köp nåt att äta/dricka och skratta tills du kiknar. Varje morgon blir jag lite extra glad när jag går förbi löparbanan/fotbollsplanen på universitetsområdet på väg till min byggnad. Där får jag bevittna kineser som lever sitt vardagsliv: de går, joggar (framlänges eller baklänges), springer, tränar kung fu, taichi, viftar med svärd, gör cirkuskonster, stretchar, dansar osv, med normala eller onormala kläder. Ibland ser det ut som pyjamasar från Auschwitz, ibland är det bara helt random och ibland är det senaste modet.  I måndags såg jag en kvinna i 30-årsåldern som joggade i ballerinor, kjol, blus och kavaj.

Jag hittade en facebooksida som passar in i temat: "Accidental Chinese Hipsters". Jag skrattade så att jag trillade av sängen, mest för att jag kände igen det mesta. Här får ni ett smakprov på det jag sett (det finns mer extrema exempel på sidan):


Tar fisken på promenad ba



Sweet ride

 Det här ser jag jämt på tunnelbanestationerna.


 Jag skulle aldrig kunna lista allt det som är värt att se här, barn i rumplösa kläder och squat-toaletterna är klassiker, liksom alla engelska översättningar som gått fel. Här kan tjejer inspektera sitt långa armhåle-hår vid busshållplatserna om de vill. En daglig dos humor. Sverige känns så stelt och nervöst nu. :)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar