tisdag 1 april 2014

Plugga mandarin



För snart en månad sedan åkte Linnea hem, vår resa var slut (för den här gången) och det var dags att återgå till ett annat äventyr - mina mandarinstudier. Jag måste erkänna att jag hade problem med att anpassa mig till verkligheten igen. Dagen jag landade fick jag göra ett test för kursnivån jag valt (jag missade slutexamen innan lovet), en inte helt välkommen överraskning. Jag hade ju inte pluggat sedan jag lämnade Shanghai sex veckor tidigare. Som tur var kom jag ihåg mer än jag trodde, och jag fick fortsätta upp till Intermediate one som jag ville. Nu är vi ungefär hälften asiater och hälften västerlänningar i klassen, kul med blandning. De flesta asiater är gaaanska mycket mer ambitiösa än jag, plus att det är lättare för dem med uttal (toner) och tecken, så nu är nivån högre och jag kommer inte undan med sista minuten-plugg i taxin.

Tips för alla stackare som bestämt sig för att plugga kinesiska (förutom standardtipsen som att vara aktiv på lektionerna, skaffa kinesiska kompisar och använda det du lärt dig...):

1. Lär dig radikalerna - grundstenarna för de flesta tecken som avgör betydelsen och uttalet

2. youku.com, todou.com - filmer och TV-serier textade på kinesiska och engelska.

2,5. Lyssna på radio - de pratar långsammare och tydligare än på TV.

3. hackingchinese.com - en hemsida på engelska av en svensk kille, toppen för alla som är intresserade av att lära sig mandarin.

4. skritter.com - flashcards online som repeterar de tecken du behöver träna på och ser till att du inte glömmer bort något.

5. Appen Pleco - min bästa vän. Ordbok med det mesta man kan önska sig (förutom tecknet för lingon).

6. Tecknens rike av Cecilia Lindqvist - har tipsat om den här boken förut men kan inte låta bli att tipsa igen.


Tveka inte att fråga om du undrar något! Kram x






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar